16.10.10

BOHONG

BOHONG

by Nurani Hani on Monday, October 11, 2010 at 10:33am
      Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga.  Janganlah kamu sangka bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ianya adalah baik bagi kamu.  Setiap orang daripada mereka akan mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya.  Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam menyiarkan berita bohong itu baginya azab yang besar.
      Mengapa diwaktu kamu mendengar berita bohong itu, orang mukminin dan mukminat tidak berprasangka baik terhadap diri mereka sendiri?  Dan (mengapa tidak) berkata ; ini adalah berita bohong belaka?
      Mengapa mereka (yang menuduh ) itu tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu?  Oleh kerana mereka tidak dapat mendatangkan saksi-saksi mereka, maka mereka itulah pada sisi Allah orang-orang yang berusta.
      Sekiranya tidak ada kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu semua di dunia dan akhirat. nescaya kamu telah ditimpa oleh azab yang besar.   Kerana perkataan kamu terhadap berita yang bohong itu.
      Ingatlah, ketika kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulut kamu apa yang kamu tidak ketahui sedikit jua, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan sahaja, Padahal ianya besar disisi Allah.
      Dan mengapa kamu tidak berkataketika mendengar berita bohong itu "sekali-kali tidak patut kita memperkatakan ini, Maha suci engkau (wahai tuhan kami) , ini adalah suatu dusta yang besar".
     Allah telah memperingatkan kamu agar janganlah kamu kembali memperbuat yang seperti itu selama-lamanya, jika kamu adalah orang-orang yang beriman.
      Dan Allah menerangkan ayat-ayatnya kepada kamu.  Dan sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.  Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar(berita perbuatan keji yang amat keji yang sebenarnya bohong itu) tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan mendapat azab yang pedih di dunia dan di akhirat.  Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.
       Dan sekiranya tidaklah kerana kurnia Allah dan RahmatNya kearas kamu semua dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (sudah tentu kamu telah ditimpa azab yang besar).

(surah an-Nur   : 11-20)


Renung-renungkanlah wahai sahabat-sahabatku.

Tiada ulasan: